Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van een webshop ?

Wat komt er allemaal kijken bij het opstarten van een webshop ?

Webshops zijn ‘in’ en schieten als paddestoelen uit de grond. Iedereen kan er aan beginnen en zowel de investering als de instapdrempel liggen lager dan bij een ‘fysieke’ winkel. Toch is het belangrijk bij het opstarten van een webshop op een aantal heel belangrijke elementen te letten om succes te garanderen. Hieronder volgen een aantal basisprincipes die je daarbij kunnen helpen.

Kies een goed basisplatform

Eerst en vooral kies je een goed platform waarop je je webshop zal bouwen. Deze is natuurlijk maandelijks betalend en je moet er ook mee kunnen omgaan. Er bestaan tal van platforms die al dan niet een training aanbieden (zoals o.a. Shopify. Je kan natuurlijk ook beroep doen op een professioneel bedrijf die je shop voor jou zal maken.

Vraag een bedrijfsnummer aan

Een webshop is een ‘zaak’. Je moet er dan ook voor zorgen dat je een bedrijfsnummer hebt (of BTW-nummer) om financieel in orde te zijn. Stel je ook de vraag hoe je je webshop wil beheren: blijf ik werken en beheer ik de webshop halftijds of ben ik van plan er mijn voltijds beroep van te maken. Vraag raad bij een goede boekhouder of bij instanties voor beginnende ondernemers.

Kies je producten en bepaal je marketingstrategie

Kies zorgvuldig de producten die je op je webshop verkoopt. Het is ook belangrijk ze te testen zodat je achter de kwaliteit van je producten staat. Bedenk ook hoe je ze aantrekkelijk voorstelt. Maak mooie foto’s of leuke filmpjes.
Eenmaal je webshop aangemaakt is, moet je nu ook bedenken hoe je mensen naar je webshop aantrekt. Er bestaan duizenden webshops, dus hoe zorg je ervoor dat mensen net jou shop vinden? Dit zal hoofdzakelijk gebeuren via sociale media. Indien je zelf al ‘bekend’ bent, kan je makkelijk reclame maken voor je webshop op je Facebook pagina of je anders accounts op sociale media (Twitter, Snapchat, enz). Voordeel hiervan is dat het gratis is.
Maar indien je ‘minder’ bekend bent, zal je andere betalende oplossingen moeten zoeken. Hieronder een aantal tips:
– zoek op de social media naar belangrijke ‘influencers’ met veel followers. Contacteer hen en vraag hen reclame te maken voor je webshop.
– zoek naar blogs die verband houden met je producten en onderhandel of er een link naar je webshop kan worden geplaatst.
– Facebook beschikt ook over specifieke toepassingen die je toelaten bepaalde doelgroepen te vinden en reclame te plaatsen op hun profiel.
– ga na hoe je via Google je webshop met bepaalde zoektermen bovenaan de resultaten kan plaatsen.

Wees in orde met de wettelijke bepalingen en vereisten voor een webshop

Onderzoek heeft uitgewezen dat veel webshops niet in orde zijn met een aantal belangrijke wettelijke bepalingen. Hieronder de belangrijkste:
– plaats je bedrijfs- en contactgegevens duidelijk op je website
– meld duidelijk de verkoop- en retourvoorwaarden.
– houd rekening met de nieuwe Europese wetgeving in verband met bescherming van de gegevens van de klant (GDPR)
– geef duidelijke en juiste informatie over je producten

Zorg tenslotte voor een feilloze opvolging en klantendienst

Je webshop is ook een ‘winkel’. Houd er rekening mee dat klanten je kunnen contacteren met vragen en eventuele klachten. Zorg er in eerste instantie voor dat de levering van de bestellingen feilloos en binnen de vermelde tijd verlopen. Beantwoord de vragen van je klanten op tijd en voorzie dat je terugbetalingen of omruilingen zal moeten verrichten. Er is tenslotte geen betere reclame voor je zaak dan tevreden klanten!

Share

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *