In de huidige arbeidsmarkt is goed personeel erg schaars. Het vinden en vervolgens behouden van personeel wordt voor iedere onderneming een steeds hogere prioriteit. Voor het werven en selecteren van geschikte kandidaten door loop je een bepaald proces. Aan het einde van het proces hoop je de juiste kandidaat gevonden te hebben en hem vervolgens ook te behouden. Lees snel meer en ontdek meer over het werven en selecteren van personeel.
Functieprofiel
Indien je een nieuwe medewerker wilt aannemen, dan zet je een functieprofiel op. Door middel van een functieprofiel weet iedereen exact wat hem/haar te wachten staat. In het functieprofiel beschrijf je wat de functie precies in houdt, wat er wordt verwacht, welke werkzaamheden tot zijn/haar takenpakket behoren en als laatste welke bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Daarnaast is het belangrijk om bepaalde eisen of gewenste ervaringen op te nemen in het functieprofiel. Als laatst beschrijf je de werkuren van de functie. Moet de medewerker iedere dag aanwezig zijn op het kantoor? Of zijn een aantal dagen per week ook prima? Alles wordt beschreven in het prachtige functieprofiel.
Bedrijfsomschrijving
Geef een beschrijving van jouw bedrijf. Wat maakt jouw bedrijf zo uniek ten opzichte van andere bedrijven in de omgeving en branche? Deel de USP van jouw producten of dienstverlening en vertel meer over de UBA. De UBA bestaat uit de waarde van de klant. Daarnaast kan het ook interessant zijn om in te zoomen om bepaalde eigenschappen van de collega’s. De huidige generatie vindt namelijk niet alleen de hoogte van het loon belangrijk, maar kijkt ook zeker naar de omgeving. Past het bedrijf wel bij mij? Bied jij bepaalde cursussen of trainingen aan? Vermeld dit! Voornamelijk de jongere werknemers willen zich graag blijven ontwikkelen en het beste uit zichzelf halen. Het hoeft niet alleen te gaan om werk gerelateerde trainingen, maar ook ondernemende trainingen. Denk hierbij aan een workshop over Ethereum kopen of over het koken. De workshop zijn goed voor de teambuilding binnen het bedrijf.
De eisen van een kandidaat
Het is belangrijk om de gestelde eisen in de vacature realistisch te houden. Het liefst wil je iemand met 10 jaar ervaring in jouw vakgebied, maar dat is vrijwel onmogelijk. Wellicht lopen er veel mensen rond met 10 jaar ervaring in jouw vakgebied, maar de kans dat deze medewerkers bij jouw bedrijf aan de slag gaan, is erg klein. Op de huidige markt gaan de ontwikkelingen razendsnel. De kennis en kunde verouderen sneller dan ooit tevoren. De medewerkers zullen zich daardoor flexibele moeten op stellen en open staan voor eventuele veranderingen.
Delen van de vacature
Inmiddels ben je klaar met het opstellen van de vacature. De vacature is natuurlijk niet voor niks opgesteld en dient gedeeld te worden. Het is belangrijk om vooraf rekening te houden met je doelgroep. Verschillende doelgroepen bevinden zich over het algemeen wel op het internet. Door middel van social media kan jouw vacature snel worden verspreid. Indien je budget beschikbaar stelt voor het verspreiden, dan kom je binnen no-time bij de juiste doelgroep terecht.
Selecteren van potentiële medewerkers
Indien de vacature op de juiste manier is verspreid, dan stromen de kandidaten binnen. Hoe kies jij nou de juiste kandidaat voor jouw bedrijf? Het is een lastige keuze en er zijn geen bepaalde standaarden voor. Je begint allereerst met het kijken wie het niet is geworden, je zult merken dat de stapel al een stukje dunner wordt. Vervolgens voeg je meer wensen toe aan de kandidaten. Je zult zien dat niet iedere medewerker voldoet aan jouw wensen. Indien er nog een aantal overblijven, dan kan je ze uitnodigen voor een gesprekje. Je wilt dat de kandidaten jou op de juiste manier behandelen, dus doe dit ook terug. Reageer op iedere kandidaat, ook als je hem/haar af hebt gewezen.