Solliciteren in tijden van Covid: zo doe je dat

Solliciteren in tijden van Covid: zo doe je dat

Het behoeft amper uitleg dat we ons bevinden in een bijzondere en bovenal uitdagende crisis. Deze crisis vergt op veel vlakken een afwijkende aanpak, waarbij vrij ‘normale’ dingen anders dan anders dienen te worden benaderd. Hetzelfde geldt voor solliciteren. Er wordt weinig op locatie en veel thuis gewerkt. Daarnaast staan niet alle bedrijven op het moment te popelen voor nieuwe werknemers. Hieronder lees je een aantal tips voor als je gaat solliciteren in tijden van Covid.

Val op en wees origineel

Je zult niet de enige zijn die solliciteert. Het is dan ook zaak om boven andere sollicitanten uit te steken. Opvallen doe je door je CV en motivatiebrief een interessante insteek te geven. Steek bijvoorbeeld wat tijd in een passende opmaak van je CV en denk goed na over hetgeen je schrijft in je motivatiebrief.

Ook als het uiteindelijk gaat om het solliciteren zelf, kan je een originele methode hanteren. Vandaag de dag wordt er bijvoorbeeld steeds vaker gesolliciteerd middels een sollicitatievideo. Dit is niet alleen origineel, maar het geeft een recruiter of potentiële werkgever het gevoel dat je moeite hebt gedaan voor de sollicitatie.

Bereid je (online) sollicitatie goed voor

Als je eenmaal voor een (online of telefonisch) gesprek bent uitgenodigd, wordt van je verwacht dat je wat aanpassingsvermogen hebt. Het nadeel van niet-fysiek solliciteren is dat het voor de potentiële werkgever lastiger is om een indruk van je te krijgen. Bereid je dus goed voor en laat merken dat je op alle vragen een kloppend en passend antwoord hebt. Je zult het namelijk moeten hebben van hetgeen je zegt en minder van de uitstraling die je hebt.

Solliciteren-in-tijden-van-Corona-

Het is belangrijk om je niet té goed voor te bereiden. Zo is het niet de bedoeling dat je vooruitgeschreven antwoorden gaat voorlezen tijdens de sollicitatie. Dit is niet alleen heel doorzichtig, maar ook onprofessioneel. Blijf gewoon jezelf, ook al heb je voorbereid.

Werk aan online zichtbaarheid

Juist nu, in de tijd dat de netwerkborrel niet meer aan de orde van de dag is, is het belang van online zichtbaarheid erg groot. Netwerken doe je in tijden van het coronavirus online. Het is verstandig om af en toe eens wat online te zetten, zoals een artikel op LinkedIn. Wanneer het goed zit met je online zichtbaarheid, is de kans aanwezig dat je wordt benaderd voor een interessante functie.

Share